, , , ,

UltraPixel

De camera van de HTC One is misschien nog wel het belangrijkste onderdeel van de smartphone. HTC legde voor de aankondiging van de smartphone veel aandacht op de camera, door er erg geheimzinnig over te doen. HTC vond dat het tijd was om de megapixel-oorlog vaarwel te zeggen en daar zijn wij het in principe mee eens. Het aantal megapixels in de camera zegt al lang niet meer of een apparaat een goede foto neemt. Andere onderdelen zoals de lens en grootte van de sensor hebben ook een grote invloed op de uiteindelijke foto.

HTC is met die gedachte aan de slag gegaan aan de UltraPixel-camera. De HTC One is de eerste smartphone die beschikt over een UltraPixel-camera, maar meer HTC-modellen zullen in de toekomst volgen. Het idee achter de UltraPixel-camera is dat deze meer licht kan opvangen dan de gemiddelde smartphone-camera. Dat komt doordat de CMOS-sensor, beeldverwerker en lens aangepast zijn.

De UltraPixel-camera schiet foto’s in een formaat van vier megapixel, wat meer dan drie keer zo laag is als bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S4. Door het gebruik van een grotere sensor krijg je ook grotere pixels, waardoor de camera in dit geval driemaal zoveel licht vast kan leggen, in verhouding tot de gemiddelde smartphone-camera. In vergelijking met de iPhone 5, welke door Apple al geroemd werd om de lens, spreken we over 44 procent.

Het aantal megapixels doet er volgens HTC niet zo toe en daar zit wel wat in, aangezien er weinig apparaten noch printers zijn die de werkelijke resolutie van de foto’s kunnen benutten. Zo geeft het Retina-scherm van een MacBook Pro een resolutie van 5,18 megapixels weer (2880 bij 1800 pixels is in totaal 5184000 pixels), maar veel schermen die nu in omloop zijn doen het met minder en wat dat betreft is het verschil tussen een foto van 4 en 13 megapixel dus verwaarloosbaar, totdat je een bepaald deel zou uitvergroten. Full HD-video’s komen wat betreft het aantal pixels overeen met 2 megapixel en vormen dus geen enkel probleem voor de One.

Uiteindelijk betekent dit verhaal dat de HTC One in normale omstandigheden kwalitatief gezien vergelijkbare foto’s maakt als de concurrentie, maar dat er voornamelijk bij slechte belichting stappen worden gemaakt.

In deze review behandel ik de camera van de One op normale wijze met de gebruikelijke foto’s, in een apart artikel wordt een uitgebreide vergelijking tussen de camera’s van verschillende topmodellen gemaakt.