Prestaties (games)
De Apple A8-chipset in de iPhone 6 is voorzien van een GPU met zes rekenkernen en dat is nogal wat. Waar Apple het wat betreft de processor dus bescheiden houdt, is de GPU een stuk complexer.De unieke GPU van Apple weet in de onscreen-test GFXBench 2.7 een puike prestatie neer te zetten. Apple was met de iPhone 5S nog altijd recordhouder en de iPhone 6 doet daar een flinke schep bovenop. Je zal misschien denken: "nogal wiedes met die lage schermresolutie", maar in de offscreen-test is het beeld niet anders. Om de lengte van deze pagina echter een beetje binnen de perken te houden heb ik ervoor gekozen om die test niet te tonen.
Benchmark: GFXBench 2.7 T-REX (C24Z16 onscreen)
- 60 FPSSony Xperia XZ
- 59.8 FPSApple iPhone SE
- 59.7 FPSApple iPhone 7 & iPhone 7 Plus
- 44 FPSLG G5
- 41 FPSHTC 10
- 34 FPSSony Xperia X
- 33 FPSHuawei P9
- 28 FPSHonor 8
- 8.4 FPSSamsung Galaxy A3 (2016)
- 5.69 FPSMicrosoft Lumia 650
- 5.3 FPSMicrosoft Lumia 550
- 4.8 FPSSamsung Galaxy A5 (2016)
In 3DMark valt de iPhone 6 wel aanzienlijk terug en dat is toch opmerkelijk gezien de uitmuntende prestatie in GFXBench. Ik heb om eerlijk te zijn ook geen knip-en-klare verklaring voor het grote verschil tussen de twee tests.
Benchmark: Crossplatform: 3DMark – Ice Storm Unlimited
- 35738 Apple iPhone 7 & iPhone 7 Plus
- 29538 Apple iPhone SE
- 29339 Sony Xperia XZ
- 29065 Samsung Galaxy S7 (Edge)
- 29045 LG G5
- 22687 HTC 10
- 19823 Honor 8
- 19684 Huawei P9
- 19664 Google Nexus 5X
- 17368 Sony Xperia X
- 13954 Lenovo P2
- 8082 Samsung Galaxy A5 (2016)
- 7264 Samsung Galaxy A3 (2016)
- 6598 Ulefone Gemini
Waar de iPhone 6 het qua systeemprestaties niet weet te winnen van de concurrentie, is dat grafisch dus wel wat anders. De resultaten zijn echter niet eenduidig te noemen, maar je kan niet stellen dat Apple de zaakjes niet goed op orde heeft, in tegendeel.