2min

Prestaties (games)

De Apple A8-chipset in de iPhone 6 is voorzien van een GPU met zes rekenkernen en dat is nogal wat. Waar Apple het wat betreft de processor dus bescheiden houdt, is de GPU een stuk complexer.

De unieke GPU van Apple weet in de onscreen-test GFXBench 2.7 een puike prestatie neer te zetten. Apple was met de iPhone 5S nog altijd recordhouder en de iPhone 6 doet daar een flinke schep bovenop. Je zal misschien denken: "nogal wiedes met die lage schermresolutie", maar in de offscreen-test is het beeld niet anders. Om de lengte van deze pagina echter een beetje binnen de perken te houden heb ik ervoor gekozen om die test niet te tonen.

Benchmark: GFXBench 2.7 T-REX (C24Z16 onscreen)


In 3DMark valt de iPhone 6 wel aanzienlijk terug en dat is toch opmerkelijk gezien de uitmuntende prestatie in GFXBench. Ik heb om eerlijk te zijn ook geen knip-en-klare verklaring voor het grote verschil tussen de twee tests.

Benchmark: Crossplatform: 3DMark – Ice Storm Unlimited


Waar de iPhone 6 het qua systeemprestaties niet weet te winnen van de concurrentie, is dat grafisch dus wel wat anders. De resultaten zijn echter niet eenduidig te noemen, maar je kan niet stellen dat Apple de zaakjes niet goed op orde heeft, in tegendeel.