, , ,

Enemy Territory: Quake Wars lijkt dus zoals gezegd in veel opzichten op Battlefield. En dit blijkt ook uit de singleplayer. Hoewel daar de meeste achievements te halen zijn, koop en speel je deze game niet voor de singleplayermodus. De singleplayer is namelijk gewoon de multiplayer, maar dan vecht je alleen tegen bots. Niet alleen hebben deze bots geen geweldige AI, het is ook nog eens te makkelijk om ze te verslaan.

De singleplayer (en eigenlijk ook meteen de multiplayer) bestaat uit vier continenten met elk drie speelbare maps, namelijk: Noord-Amerika, Noord-Europa, Afrika en de Grote Oceaan. Daarmee zijn er dus in totaal 24 maps, want je kunt elke map niet alleen met de GDF spelen, maar ook met de Strogg. Klinkt als een heleboel, echter zal de singleplayer al snel gaan vervelen en dient die alleen als training voor het echte werk.

Nee, waar je de game echt voor koopt is natuurlijk de multiplayer. Elke map heeft zijn eigen specifieke doelen, die veelal bestaan uit blaas dit op, bescherm dat en hack zus en zo. Elk objective kan alleen voltooid worden met een specifieke klasse. Als je bijvoorbeeld iets moet hacken, kan dat alleen met de covert ops. Dit wil echter niet zeggen dat de andere klassen dan niets hoeven te doen.

Zij hebben ook genoeg te doen. Engineers kunnen namelijk anti-personal turrets bouwen, voertuigen uitschakelen of repareren en spawnpoints innemen, medics kunnen levens redden met de shock pads, en er zijn natuurlijk nog genoeg tegenstanders om af te knallen. Overigens is het zo dat er aan de kant van de Strogg vaak objectives beschermd moeten worden.

Qua wapenarsenaal zijn de Strogg meer gericht op sciencefictionwapens en hebben ze jetpacks, schilden, de mogelijkheid om van doden een spawnpoint maken en kunnen ze in vermomming gaan om de GDF te infiltreren. Ook zijn er in de game deployables, zoals de anti-personnel turrets (APT), anti-vehicle turrets (AVT) en artillery interceptor turrets (AIT). Deze kunnen simpelweg neer worden gezet en doen zelf de rest.