,

Halo en strategie?

Intro

Halo Wars neemt je mee naar gebeurtenissen die twintig jaar voor het eerste deel van de shootertrilogie plaatsvonden. De UNSC (United Nations Space Command) is hevig in gevecht met de Covenant om de planeet Harvest te heroveren. De UNSC heeft het erg zwaar gehad en na een initiële overwinning zijn ze de controle over Harvest bijna volledig kwijt geraakt. Aan jou de taak om weer een voet aan de grond te zetten en de positie van de UNSC te versterken. Uiteraard blijft het daar niet bij en zul je uiteindelijk meerdere planeten aandoen tijdens de campagne. Hierbij krijg je het volledige arsenaal van de UNSC tot je beschikking, inclusief de befaamde Spartans, inderdaad, meervoud. Voordat het verhaal van de eerste Halo game namelijk begon waren er namelijk tientallen Spartans, waaronder natuurlijk onze Master Chief, John-117. Dit zijn tevens de gaafste eenheden om mee te spelen, ze zijn sterk, kunnen enorm veel hebben en hebben zelfs de mogelijkheid om voertuigen te kapen, net als John-117 in de shooters.

Gelikte cutscenes

Het verhaal wordt verteld door middel van cutscenes tijdens de missies, en tussen de missies door. De filmpjes tussen de missies in zijn van enorm hoge kwaliteit en doen niet onder voor welke animatiefilm dan ook. Het verhaal wordt krachtig verteld en de personages worden goed geïntroduceerd. Naar verloop van tijd begin je een binding te krijgen met de personages, wat je beleving tijdens het spel natuurlijk alleen maar beter maakt. De stoere John Forge, de beeldschone professor Ellen Anders en de bijdehante AI Serina zijn een paar van de karakters die je gaat waarderen tijdens het spel.

What’s new?

Een strategiegame heeft een groot aantal eenheden nodig. Halo bevatte enkele voertuigen en infanteriesoorten, maar dat was niet genoeg om een volwaardige strategiegame mee te maken. Ensemble heeft een flink aantal nieuwe eenheden bedacht en in Halo Wars gestopt. Zo heeft de UNSC o.a. een enorm groot vliegend gevaarte met diverse kanonnen er op gemonteerd, een anti-air voertuig dat raketten afvuurt en heeft de Covenant een nieuw soort robot op vier poten en een nieuw vliegtuig dat erg effectief is tegen andere vliegtuigen. Uiteraard zien we de bekende voertuigen als de Warthog, Scorpion, Banshee, Wraith, Ghost en nog meer reeds bestaande voertuigen terug. De mix van bekende en nieuwe eenheden zorgt voor een vertrouwd gevoel, maar ook een frisse wind in de franchise.
Alle eenheden zijn volledig te upgraden waardoor ze sterker of sneller worden, of een speciale kracht krijgen. Dit zorgt er voor dat je eigenlijk alle eenheden kunt blijven gebruiken, want zodra ze volledig geüpgraded zijn is zelfs de basisinfanterie erg sterk. Mijn enige punt van kritiek is echter dat 20 jaar later al deze upgrades ineens "vergeten" zijn, want op een enkele upgrade na komen ze niet voor in de shooters.

Back to basics

Ensemble Studios had als voornaamste uitgangspunt bij het ontwikkelen van Halo Wars, dat de besturing makkelijk, intuïtief en overzichtelijk moest zijn. Omdat de besturing van een RTS op de consoles altijd lastig is en tot op heden nog geen goed werkend voorbeeld bestaat, blijven RTS-games op consoles erg zeldzaam. EA heeft hier de laatste jaren het voortouw in genomen met Lord of the Rings: Battle for Middle-Earth, C&C3, Red Alert 3 en de bijbehorende uitbreidingen. De besturing was echter nooit ideaal en werkte vaak omslachtig.

Dat was dus de uitdaging die bij Ensemble lag, het ontwikkelen van een RTS voor de consoles die goed te besturen was en frustraties tot een minimum bracht. Er is voor gekozen om Halo Wars alleen voor de Xbox 360 te ontwikkelen en dat is heel erg verstandig, omdat het ontwikkelen voor besturing die zowel op de PC als de X360 moet werken erg lastig is. Nu hebben ze zich volledig op de Xbox 360 controller kunnen richten en daar de volle mogelijkheden van benut.

Dit merk je tijdens het spelen direct, geen lastige knoppencombinaties, maar gewoon elke knop die een eigen functie heeft en verder niets.

Uiteraard is dat positief, maar aan de andere kant betekent dat natuurlijk ook dat er minder acties/orders mogelijk zijn, aangezien je in feite maar twaalf knoppen hebt (twee triggers, twee bumpers, vier knoppen en de d-pad) waarmee je het moet doen. Door het gebrek aan meer diepgaande combinaties, is er toch een stuk diepte weggevallen en blijft de actie redelijk simpel. Daardoor is Halo Wars een echte RTS voor beginners.