, , ,

Accessoires en uiterlijk

Accessoires

De HTC Windows Phone 8X wordt geleverd in een interessant rechthoekig doosje met afgeronde hoeken. Het is alsof je een cadeautje uitpakt en dat draagt natuurlijk wel bij aan de ervaring die HTC biedt bij dit toestel.

In de verpakking vind je uiteraard de smartphone zelf, maar ook een stroomadapter en een bijbehorende micro USB-kabel. Ook is gedacht aan een earbud-headset met een afstandsbediening met één knop, bedoeld om bijvoorbeeld inkomende telefoongesprekken op te nemen.

Er is ook een flinke hoop boekjes in het doosje terug te vinden: welgeteld elf, en dan heb ik de losse blaadjes nog niet meegeteld. Hierbij horen bijvoorbeeld garantievoorwaarden, voorwaarden voor de softwarelicentie, veiligheids- en wettelijke voorschriften, een globale handleiding en als laatste een boekje met telefoonnummers om HTC te bereiken. Je komt uiteindelijk tot een totaal van elf boekjes omdat er voor verschillende talen verschillende boekjes zijn toegevoegd.

Opvallend genoeg vind je ook een velletje met een licentie er op, waarop staat vermeld dat deze niet weggegooid mag worden. Hetzelfde geldt voor een tweede velletje met stickers die gebruikt moeten worden in het geval van een reparatie. Als laatste is er een velletje waarop een pinnetje geplakt is waarmee de sim-lade opengemaakt kan worden. Al met al lijkt me het wel duidelijk, er zitten ontzettend veel boekjes in het doosje en HTC had dit wel wat beter aan kunnen pakken.

Uiterlijk

HTC heeft er voor gekozen om de Windows Phone 8X te voorzien van een karakteristiek uiterlijk, zowel voor HTC als voor Windows Phone-toestellen. In het laatste geval werd deze toon ingezet door Nokia met de Lumia-serie, het Finse bedrijf zou vanwege de gelijkenissen met eigen apparaten zelfs een rechtszaak overwegen.

Hoe dan ook, de HTC Windows Phone 8X is voorzien van de voor HTC zo kenmerkende behuizing van hard rubber. Persoonlijk vind ik dit erg fijn aanvoelen en omdat het toch redelijk stroef materiaal is glijdt de smartphone tegelijkertijd ook niet zomaar uit de hand. Doordat de HTC een gebolde rug heeft ligt de telefoon sowieso prettig in de hand, maar de scherpe hoeken van het toestel kunnen wel eens minder luxueus aanvoelen wanneer ze bijvoorbeeld in je been prikken wanneer je de telefoon in de broekzak hebt zitten.

De voorkant van het toestel bevat uiteraard het aanraakscherm, in het geval van de HTC Windows Phone 8X meet dit scherm diagonaal 4,3 inch, wat zeker niet te klein zal zijn voor de gemiddelde gebruiker. Het schermpaneel is bedekt met een beschermende laag Gorilla Glass 2. Bovenaan vind je een camera voor videogesprekken en een brede speakergril waarachter zich ook een LED bevindt voor de indicatie van de accustatus. Onder het scherm zijn de drie vereiste Windows Phone-knoppen geplaatst. Deze knoppen zijn aanraakgevoelig.

De achterkant van de HTC Windows Phone 8X is zoals vermeld gemaakt van stroef rubber. In het midden van de behuizing bevindt zich een cameralens welke foto’s van 8 megapixel kan schieten. Rechts van de lens zit een LED-flitser. Verder naar onderen staat het Beats-logo vermeld en daaronder zit opnieuw een speakergril.

Qua aansluitingen en knoppen vinden we onderaan een micro USB-aansluiting, bovenop de aan/uit-knop en 3,5 mm. jackplug en aan de rechterzijde een dubbele volumeknop en een sluiterknop voor de camera. Als laatste is er aan deze zijde ook nog de lade welke net als bij iPhones geopend kan worden met een pinnetje, waarin een micro simkaart geplaatst kan worden.