, ,

Afspelen van HD-beelden

In elke review die ik tot nu toe nog schreef is het onderbelicht gebleven. Het afspelen van DVD’s, HD-beelden en Blu-Ray in combinatie met hardwarematige versnelling. De meeste van jullie weten dat UVD 2.0 (de hardewarematige decoder aan boord van de IGP) H.264 en VC-1 versnelt en op die manier vloeiend op jouw beeld tovert. Dit heeft als direct voordeel dat de processor andere dingen kan gaan doen en het stroomverbruik aanzienlijk afneemt.

De Radeon HD4000-serie heeft een prima hardwarematige decoder die beelden van 1920×1080 omhoog kan schalen naar 2560×1600 zonder zwarte balken. Het nieuwe van de architectuur is de geoptimaliseerde video engine. Het verschilt niet verschrikkelijk veel van de oude architectuur maar komt met twee nieuwe features voor post-processing, decoderen en verbeteren van video-streams. Eén van de features is de mogelijkheid om twee streams simultaan te decoderen. Nu vraag je je misschien af wanneer je zoiets gebruikt? Heel simpel. Je kijkt een film en je wilt tegelijkertijd de commentaar van een regisseur zien op een kleiner scherm. Waar je ook aan kan denken is het tegelijkertijd kijken van een voetbalwedstrijd vanuit meerdere camera oogpunten. Picture-in-picture (zoals zoiets heet) is veel breder toepasbaar dan je in eerste instantie zult denken. Het is nu ook mogelijk je contrast dynamisch te verbeteren vanuit de Catalyst Control drivers.

Dynamisch contrast?

Het verbeteren van de kleuren ‘on-the-fly’ noemt men dynamisch contrast. Tegenwoordig word je ermee dood gegooid door monitorfabrikanten die claimen 20.000:1 contrast ratio aan te bieden, in realiteit zou zo’n monitor slechts 900:1 aanleveren ware het niet dat de software de boel opblaast. Over het algemeen ben ik niet zo te spreken over dynamisch contrast maar ATI heeft het aardig netjes geïmplementeerd. In combinatie met automatisch kleurverbetering kan het bij slechte kwaliteit films of DVD’s wel degelijk effect hebben. Voor mij nog steeds het belangrijkste is het gebruikmaken van shaders in MPCHC om het beeld te verbeteren.

Geluid is ook verbeterd met de HD 4290 want het is nu mogelijk rechtstreeks geluid door te sturen via HDMI zonder interventie. Voorheen kon dit met zes kanalen maximaal, maar ook dat is met twee kanalen omhoog gegaan. Eindelijk kun je dus DTS-ES naar een dikke receiver doorsluizen om te genieten van een super geluidskwaliteit. Het afspelen van 1080p content gaat met een zeer lage processor belasting van amper 5%, uiteraard moet men dan wel gebruikmaken van de juiste software.

Op de afbeeldingen van deze pagina kun je zien dat een 1080P HD film zonder problemen afspeelt. De eerste afbeelding laat zien dat er geen hardwarematige versnelling plaatsvindt door de grafische kaart. De tweede afbeelding speelt dezelfde film af maar dan met UVD 2.0.