, , ,

De HTC One X+ is voorzien van een camera met een resolutie van 8 megapixel. Net als bij de One X steekt de lens uit de behuizing, wat ik persoonlijk vrij storend vind omdat het eigenlijk vrijwel zeker is dat er makkelijker beschadigingen aan de bescherming van de lens zullen optreden wanneer je de telefoon regelmatig op een wat ruwere ondergrond plaatst. De camera wordt vergezeld door een enkele LED-flitser.

Deze camera is ten opzichte van de One X vrijwel ongewijzigd, maar toch zijn er kleine verschillen welke misschien mede te danken zijn aan de snellere processor. Zo kan de HTC One X+ video’s in 1080p opnemen met een verversingssnelheid van 30 beelden per seconde. Bij de One X bedroeg dit aantal slechts 24 beelden per seconde. Ook de camera aan de voorkant heeft een kleine upgrade gekregen, van 1,3 naar 1,6 megapixel.

Foto’s

De camera-applicatie is redelijk simpel ingedeeld. Aan de linkerzijde van het scherm vind je vier knoppen, van boven naar beneden zijn die bedoeld voor de flitser, camerakeuze, instellingen en scène-selectie. Aan de rechterzijde zit een balk om mee in en uit te zoomen, plus knoppen om een filter toe te passen, een foto of video te nemen en een snelkoppeling naar de fotogalerij.

In de menu’s in de camera-applicatie zijn niet bijzonder veel opties terug te vinden, niet meer of minder dan normaal. Het aantal filters is overigens wel groot en de kwaliteit daarvan is ook niet te versmaden. Je kan kiezen voor vervorming, vignet, velddiepte, punten, mono, country, klassiek, klassiek warm, klassiek koud, grijstinten, sepia, negatief en aquarel. Veel filters zijn tot in verder detail in te stellen middels een schuifbalk en zijn zeker het proberen waard.

Tijdens het nemen van foto’s valt direct op dat de One X+ zeer snel foto’s kan schieten. Er is bijna geen vertraging op de sluiter.

Binnen, met goede belichting

Binnen, zonder belichting, met flitser

De foto’s die ik binnen heb genomen verschillen redelijk veel van kwaliteit. Waar de foto met goede belichting een beetje vaag en flets is, is daar bij de tweede foto totaal geen sprake van. De kleuren knallen van het beeld en het detail is groot.

Buiten, van dichtbij

Buiten, van enkele meters afstand

Waar het detail bij de foto’s die buiten zijn genomen zeer goed is, is de tweede foto opnieuw erg flets. Dit in tegenstelling tot de eerste foto, waarbij de kleuren aardig correct zijn.

Buiten, van veraf

Buiten, van veraf en ingezoomd

De laatste twee foto’s zijn vrij donker, wat wel enigszins overeen komt met de werkelijkheid, maar zo donker was het op de dag van de opname nou ook weer niet.

Video’s

Voor het maken van een video hoef je niet te wisselen van opnamemode of iets dergelijks, je drukt gewoon op de video-knop op het scherm in plaats van de foto-knop en je opname is van start. Ook hier kunnen de genoemde filters gekozen worden. Tijdens het schieten van een video heeft de One X+, net als bij de voorganger al het geval is, voldoende processorcapaciteit over om ook foto’s te maken. De foto-knop blijft dus gewoon actief en bruikbaar tijdens het nemen van een video.

De geschoten video is qua detail aardig in orde. Wel valt op hoe slecht de stabilisator is. Het beeld trilt alle kanten op. Ik bibberde wel wat van de kou, maar er zijn telefoons zoals de Nokia Lumia 920 of de Apple iPhone 5 die hier korte metten mee maken. Dat doet de One X+ duidelijk niet.

Een ander element dat opvalt is dat de voorbij rijdende auto’s wat stotterend bewegen, iets wat je eigenlijk niet verwacht van een telefoon van deze prijs. Dan is de mogelijkheid om foto’s te maken tijdens het filmen leuk meegenomen, maar had ik liever gezien dat de opname van snelle objecten vloeiender zou zijn.