, , ,

Gebruik

Gaming

Het belangrijkste onderdeel van deze telefoon is natuurlijk de uitgebreide mogelijkheid om te gamen. Naast het uiterlijk van de telefoon dat op de vorige pagina besproken is, is er speciaal voor het gamen namelijk nog een belangrijke eigenschap.

De Xperia Play kan worden opengeklapt, zodat er een gamecontroller verschijnt. Op het nieuw verschenen platform vinden we de volgende dingen: een vierpunts-druktoets, twee analoge aanraakgevoelige controllers, de vier bekende PlayStation-toetsen, een optie-knop en een select- en start-toets. Van de laatste drie toetsen was er wellicht één overbodig geweest omdat er veel overlap is tussen de onderdelen die verschijnen na een druk op de desbetreffende knop.

De Xperia Play kan PlayStation 1-games afspelen. Een unieke eigenschap, geen enkele andere Android-telefoon kan dit vanuit de fabriek. Op het moment zijn er nog vrij weinig spellen beschikbaar. Standaard wordt Crash Bandicoot van Naughty Dog voorgeïnstalleerd op de Xperia Play. Verder is er op het moment tevens de keuze uit Cool Boarders 2, Destruction Derby, Jumping Flash, MediEvil en Syphon Filter.

Het afspelen van de beschikbaar games gaat prima, al is de grafische kwaliteit natuurlijk niet om over naar huis te schrijven. Het gaat immers toch om PlayStation 1-games. De besturing is overigens redelijk in orde, het werkt, maar de toetsjes gaan na verloop van tijd wel pijn doen aan de duimen. Ik heb overigens vrij kleine handen, maar toch gaan deze na verloop van tijd ook wel wat verkrampen omdat de pads eigenlijk gewoon te dicht bij elkaar zitten.

Xperia Play

Als de telefoon wordt opengschoven verschijnt automatisch de Xperia Play-applicatie. In deze applicatie worden games verzameld die ondersteuning bieden voor de game-pad van de Xperia Play. Op het moment is er de keus uit vier voorgeïnstalleerde games, namelijk Bruce Lee, FIFA 10, Star Battalion en Sims 3. In de winkel zijn er verder nog ongeveer 30 games te verkrijgen. Er is op het moment van uitgave dus al een redelijk grote keuze.

Helaas is de game-pad niet bij elke game een verrijking. Bij Sims 3 zijn we bijvoorbeeld niet overtuigd van het nut ervan. Bij andere games als FIFA 10, Bruce Lee en Star Battalion zijn we echter duidelijk wél overtuigd. Door de vingers van het scherm te halen en op een andere plek te positioneren blijft er logischerwijs meer schermruimte over, wat natuurlijk op zich al prettig is. Verder is het spelen met knoppen natuurlijk toch fijner.

De analoge joysticks werken overigens boven verwachting, maar zijn toch niet te vergelijken met de varianten op de DualShock-controllers. Het materiaal van dit vlak is wat stroef en dat maakt het soms wel moeilijk om heel precies te kunnen zijn. In het midden van elke joystick is een rond stukje metaal geplaatst waardoor het midden altijd herkend kan worden, zeer handig.

Sony Ericsson heeft ook gezorgd voor multiplayer mogelijkheden bij de Experia Play. Zo is het mogelijk om via een lokaal Wifi netwerk tegen elkaar te spelen, mits je natuurlijk over 2 Xperia Play’s beschikt. De andere mogelijkheid is online gamen tegen een andere internet gamer, de enige eis is dat je verbonden bent via een Wifi netwerk. Het is dus niet mogelijk om games te spelen via het 3G metwerk. Althans niet met games zoals bijvoorbeeld Fifa 10. Het zou natuurlijk kunnen dat er nog games komen waarbij dit wel mogelijk is, al zullen dit waarschijnlijk games zijn die minder zwaar het netwerk belasten, zoals schaken of pokeren.

Android

Sony Ericsson heeft een eigen schil over Android geplaatst. Het gaat overigens om de nieuwste versie van het besturingssysteem, versie 2.3 ofwel Gingerbread.

De schil is vrij stijlvol, maar voegt qua functionaliteit niet bijzonder veel toe. Sony Ericsson is buiten Google één van de eersten die een telefoon met Android 2.3 weet uit te brengen, dat is natuurlijk een mooie prestatie. De prijs ervan is echter dat er ook weinig anders is dan de normale schil.

Natuurlijk is het eerste wat we zien als we de telefoon aanzetten de TimeScape-widget welke informatie vanuit Facebook, Twitter en de telefoon zelf combineert in een mooi overzicht. TimeScape is grafisch gezien echter wel vrij intensief en kost je aardig wat accutijd. Natuurlijk is de widget ook te verwijderen, al vind ik deze persoonlijk toch vrij handig. Als je tenminste iets doet met sociale netwerken.

Over de accu gesproken, deze gaat niet bijzonder lang mee. Bij normaal gebruik moet je de telefoon aan het einde van de dag toch wel gaan opladen, de Xperia Play haalt bij licht gebruik ongeveer 22 uur accutijd.