3min

Tags in dit artikel

, , ,

Geluid, scherm & accuduur

Geluid


De G3 beschikt over een speaker met een output van 1 watt en deze zou volgens LG zowel lage als hoge tonen goed weer moeten geven. Dat is in mijn opinie ook best goed gelukt: het volume kan lekker hoog. Op het hoogste standje wordt het geluid in sommige opzichten wel ietwat schel, maar echt niet zo erg dat het echt een minpunt wordt. Ondanks dat de speaker op de achterzijde zit, wordt het geluid niet geblokkeerd als het toestel op zijn rug ligt. De speaker is onbewust wel redelijk eenvoudig af te dekken, helaas.

De meegeleverde headset is van het type in-ear en zit prima in de oren. Dankzij de verschillende meegeleverde opzetstukjes kan je de headset eveneens nog aanpassen indien nodig. Het geluid uit de headset is in alle opzichten prima. Wel is het zo dat je veel feedback uit de kabel hoort als deze bijvoorbeeld over je shirt wrijft wanneer je je hoofd beweegt.


Scherm


Het scherm is op papier toch wel het hoogtepunt van de G3 en LG heeft daar zelf ook veel aandacht op gelegd. Met 1440 pixels horizontaal en 2560 pixels verticaal toont de G3 bijna 3,7 miljoen pixels op een oppervlak van 5,5 inch. Dat is per inch 538 stuks en dat is echt ongelofelijk veel, het is bovendien een fenomenaal staaltje vakmanschap. Maar dat hoogstandje zorgt er op zichzelf niet voor dat ik het een pluspunt vind. In tegendeel.

Ik zie het verschil met Full HD-schermen namelijk niet. Natuurlijk zie ik variatie als ik verschillende toptoestellen met ‘minderwaardige’ schermen naast de G3 leg, maar niet wat betreft extra details. De verschillen zitten in de kleurweergave, niet in de scherpte. Je moet echt je best doen, de juiste afbeelding zoeken en heel erg dicht op het scherm gaan zitten om enig verschil te zien en dat kan niet de bedoeling zijn. LG wil je doen geloven dat je mond openvalt als je het scherm ziet en dat is gewoon kant en klare onzin. Het is op deze schermgrootte in geen enkel opzicht een meerwaarde, punt uit.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het scherm niet goed vind, want het kan zich in alle opzichten gewoon prima meten met de concurrentie. De kijkhoek is goed en het scherm reflecteert weinig invallend licht.

Accuduur


Het Quad HD-scherm komt qua energieverbruik met een flink nadeel: het is absoluut niet energiezuiniger dan een Full HD-scherm. Om dat probleem te elimineren heeft LG voor het eerst een accu van grafiet aan een smartphone toegevoegd. Deze accu’s zijn volgens het bedrijf efficiënter en zodoende moet de G3 toch zeker een dag mee kunnen. De accu heeft een capaciteit van 3.000 mAh.

Benchmark: 1 uur video streamen (verbruikte accucapaciteit)


Uit onze test waarbij we berekenen wat het aan capaciteit kost om een uur lang een video te streamen blijkt dat de G3 redelijk gemiddeld scoort. De grafiet-accu doet dus zeker zijn werk. Bij mij komt natuurlijk wel direct de vraag opborrelen wat de G3 voor accuprestatie had neergezet als er gewoon was gekozen voor een Full HD-scherm.

Benchmark: GFXBench 3.0 Battery Test


In de nog wat minder gebruikte accutest van GFXBench komt wel een veel negatiever beeld naar voren. Deze test betreft een dertigvoudige renderprocedure van een spel, waarbij uiteindelijk wordt bekeken hoeveel accucapaciteit dit heeft gekost. Aan de hand van de uitkomst wordt berekend hoe lang de smartphone het op een lading zou volhouden. Deze test is veel zwaarder dan de streamingtest en laat zien dat de accu in de G3 onder volle belasting toch veel sneller leeg gaat dan bij andere high-end modellen.

Bij het gemiddelde gebruik van de G3 is de accu na een dag toch wel aardig klaar. Gelukkig is er de mogelijkheid om bijvoorbeeld bij een percentage van tien procent automatisch een energiezuinige mode in te schakelen, zodat je ook in onvoorziene omstandigheden toch bereikbaar blijft.