3min

Benchmarks: opstarten en gaming

De prestaties van een nieuw besturingssysteem zijn natuurlijk ook enorm belangrijk. Welk effect heeft het besturingssysteem op mijn favoriete games? Kan er door softwarematige aanpassingen nog meer uit mijn processor, geheugen of videokaart worden gehaald? Wordt er nu eindelijk iets gedaan aan het trage opstarten? Allemaal vragen, wij hebben het voorlopige (!) antwoord.

Om te beginnen is Windows 8 is in staat om sneller op te starten vanwege een nieuwe hybridemethode tussen slaapstand en afsluiten. Misvatting hierin is vaak dat Windows 8 door deze hybrideoplossing toch nog stroom verbruikt. Echter, niets is minder waar. Als de pc in slaapstand staat, wordt het geheugen opgeslagen op de harde schijf. Vervolgens wordt bij de volgende keer opstarten die geheugendump dan weer geladen, wat sneller is dan het opnieuw starten van al die toepassingen, met als gevolg dat je pc dus sneller aan staat en geen stroomverbruikt als ie uitstaat. Iets wat sommige mensen bij de ‘oude’ slaapstand minder prettig vonden, is dat je sessie doorgaat, alle apps die open stonden worden weer automatisch geopend. Dat is niet het geval bij deze hybridevariant: je krijgt wel gewoon een schone start.

Het nieuwe hybridgemodel in Windows 8 is een combinatie van twee werelden. In plaats van het hele geheugen op te slaan op de harde schijf, slaat het alleen een kernelbestand op. Voordeel hiervan is dat dit bestand kleiner is, zodat het dus sneller in het geheugen geladen kan worden, en dat het veel dingen kan overslaan tijdens de opstartprocedure en tot wel 70 procent in opstarttijd bespaard kan worden. Ook de openstaande applicaties en documenten worden niet meegenomen, waardoor men altijd een verse start heeft. De oude slaapstand blijft overigens wel ernaast bestaan voor de mensen die dit wel prettig vinden werken.

Maar wat betekent dit nu in de praktijk? We hebben met twee systemen een test gedaan. De eerste is een gedateerde Intel Centrino-laptop (ongeveer drie jaar oud), met een dualcore 2 GHz-processor en 4 GB intern geheugen. Opstarttijd in Windows 7 is maar liefst 49 seconden, inclusief POST. Gaan we kijken naar Windows 8, dan is dit inclusief POST slechts 21 seconden (zonder POST 11 seconden). Het resultaat mag er dus duidelijk wezen.

We hebben dezelfde test ook gedaan met een veel sneller systeem. Een Intel Sandy Bridge 2600 K met 4 GB DDR3-geheugen en een AMD Radeon 6700. Deze start in Windows 7 met POST op in 65 seconden. In Windows 8 start dit systeem op inclusief POST in 30 seconden, zonder POST in slechts 6 seconden.

Nog even voor het overzicht:
Systeem Besturingssysteem Opstarttijd
Laptop met Centrino-processor Windows 7 inclusief POST 49 seconden
Laptop met Centrino-processor Windows 8 inclusief POST 21 seconden
Laptop met Centrino-processor Windows 8 zonder POST 11 seconden
Desktop met Sandy Bridge-processor Windows 7 inclusief POST 65 seconden
Desktop met Sandy Bridge-processor Windows 8 inclusief POST 30 seconden
Desktop met Sandy Bridge-processor Windows 8 zonder POST 6 seconden




Gamebenchmarks


Ook hebben we op het Sandy Bridge-systeem verschillende gamebenchmarks gedraaid om te kijken of hier nog verschillen in zijn te ontdekken. Microsoft heeft namelijk laten weten dat het geheugenverbruik van Windows 8 ten opzichte van Windows 7 ongeveer gehalveerd is. Onze vraag was dan ook of dit te merken is bij zware toepassingen. Hieronder de resultaten:

Benchmark Windows 7 Windows 8
Unigene Heaven 2.5 40 FPS 40,1 FPS
Hawx 2 118 FPS 119 FPS
Alien VS Predator 56,5 FPS 56,8 FPS
Cinebench CPU 6,83 PTS 6,88 PTS
Cinebench GPU 75,61 FPS 72,20 FPS

Zoals je kunt zien zijn de resultaten vrijwel identiek. Dit is dus zowel goed als slecht nieuws. Heb je momenteel een systeem dat bepaalde games maar net kan draaien, dan verandert hier ook niets aan, dat blijft gewoon zo, Windows 8 biedt daar geen oplossing voor. Heb je een systeem dat games prima aan kan, dat zal deze er ook niet slechter op worden als je overstapt naar Windows 8.

Hoewel dat laatste op dit moment nog niet helemaal waar is. We hebben verschillende games geprobeerd te benchmarken, maar we liepen ook met regelmaat tegen problemen aan. Sommige games werken simpelweg niet goed onder Windows 8. Ze hebben daarbij nogal eens ruzie met DirectX 11. We hebben sommige benchmarks meerdere keren moeten draaien en sommige benchmarks wilden helemaal niet werken. Kennelijk zijn er nog wel wat kleine problemen met DirectX 11 in Windows 8. Iets wat Microsoft duidelijk nog even moet gaan oplossen.