Windows Assessment Console

Sinds Windows Vista hebben we de zogenaamde Windows Experience Index. Deze Index wordt even uitgevoerd bij het eerste keer opstarten van Windows en na het draaien ervan krijg je een cijfer. In Windows Vista was dit een cijfer op een schaal van 1 tot 5,9, in Windows 7 van 1 tot 7,9. Het doel hiervan was dat je eenvoudig kon zien of je computer bijvoorbeeld bepaalde games aan kan en waar het systeem het slechtst scoort. In plaats van handmatig kijken of je CPU krachtig genoeg is, er voldoende RAM in zit en of je videokaart nog bij de tijd is, kunnen game-uitgevers gewoon een cijfer op de doos zetten en weet elke gamer direct of de game op zijn of haar pc draait. Helaas heeft echter niemand hier ooit echt gebruik van gemaakt en is het eigenlijk een beetje geflopt.

In Windows 8 is deze Experience Index nog steeds van de partij, alleen nu kunnen ook systeembeheerders aan de slag met een gehele benchmarksuite genaamd de Windows Assessment Console, een tool die nog niet aanwezig is in de Windows Developer Preview, maar waar we toch graag even wat over willen vertellen. Deze console gaat namelijk heel wat stappen verder dan we gewend zijn van Windows 7 en Vista. De console is direct afkomstig uit het lab van Microsoft en biedt de mogelijkheid om tests uit te voeren.

De tests zijn onderverdeeld in de volgende categorieën: Media Experience, Windows Experience, Startup and Shutdown, Hardware Performance, Manufacturing and Deployment, Windows 7 Performance, Battery Run Down en Safe Energy Efficiency.

De Assessment Console kan dus aardig wat dingen testen, zoals kopieer-, opstart-, slaapstand-, en afsluitsnelheid, zipsnelheid, WinSAT-videoplayback, of de juiste drivers zijn geïnstalleerd, of alle drivers voldoen aan de logovereisten en nog veel meer. Een speciale test is de ‘Windows 7 Performance’-test, hiermee kan je direct de prestaties met Windows 7 vergelijken. Hoe dit precies in zijn werk gaat, is nog niet duidelijk.

Systeembeheerders hebben de mogelijkheid hun eigen tests samen te stellen. Zo kunnen systeembeheerders tests zo maken om bijvoorbeeld te bepalen wanneer pc’s toe zijn aan vervanging, omdat ze echt niet meer mee kunnen.