Camera, geluid, scherm & accuduur

Een tablet koop je niet om foto’s mee te maken, tenminste niet als je verstandig bent. Er zijn echter mensen die rustig op de rand van de Grand Canyon een foto maken met een hun iPad. Een beetje kansloos in mijn optiek, maar je kan zeggen dat je er geweest bent. Details in de foto zullen echter ontbreken. Het is echter wel zo dat we langzaam zien dat fabrikanten ook de camera’s in tablets serieuzer nemen en deze langzaam ook steeds beter worden. Ze doen echter nog steeds onder voor camera’s in smartphones, om naar te zwijgen over compact- en spiegelreflexcamera’s. Eigenlijk moet je het zo zien: Je kan er een kiekje mee schieten.

Ik heb dan ook enkele foto’s gemaakt met de Surface Pro 3 en deze zijn hieronder te bewonderen.

Deze 5 megapixel-camera is al veel beter dan de 1,2 megapixel-camera die in de Surface Pro 2 was geplaatst, maar zoals je kan zien zijn het geen geweldige foto’s. De foto in de gang is donker en er zit nogal veel ruis in. De camera is ook niet in staat om een bewegend object te fotograferen, in de metalen boekensteun ontbreekt scherpte. Eigenlijk is de foto buiten nog het beste, waarmee ik terugkom bij mijn eerste uitspraak, de camera op een tablet is leuk om een kiekje mee te schieten en niet meer, misschien wel minder.

Het geluid van de Surface Pro 3 is zeer aardig, persoonlijk vind ik het volume een beetje tegenvallen, maar de stereospeakers zorgen wel voor een helder geluid met een zeer redelijke bass voor zo’n mobiel product. De stereospeakers bevinden zich bovenaan de linker en rechter zijkant. Je kan prima een video of presentatie bekijken op de Surface Pro 3, maar zodra je echt muziek wilt afspelen zou ik toch gebruik maken van een externe speaker, maar dat geldt eigenlijk voor alle tablets en laptops.

Scherm

Over het scherm van de Surface Pro 3 valt weinig te klagen. Het is met 12 inch een stuk beter om professioneel op te werken. De schermresolutie zorgt ervoor dat je meer op je scherm kwijt kunt en het beeld scherper is geworden. Ook de kijkhoeken zijn zeer goed en de reflectie van het scherm valt alleszins mee. Het enige probleem wat ik opmerkte toen ik met de tablet buiten ging zitten, is dat de sneltoetsen om de helderheid te verhogen niet goed werkten, waardoor ik dit handmatig moest doen in de energie-instellingen. Er is binnen Windows 8.1 geen snelle optie om de schermhelderheid aan te passen, wellicht dat Microsoft daar eens naar kan kijken voor Windows 9. Dat zou namelijk wel erg prettig zijn.

De reactie van het scherm is verder ook heel erg goed, je kan heel snel door alle schermen heen scrollen en het touchscreen ondersteunt invoer van maximaal 10 vingers.

Accuduur

Benchmark: Accutest: 1 uur Full HD YouTube-video (verbruikt)

In onze eigen accutest, waarbij we een video afspelen via YouTube en vervolgens het verbruik per uur terugrekenen, valt op dat de de Surface Pro 3 in vergelijking met andere tablets echt heel slecht scoort. Als we de score echter afzetten tegenover laptops, dan heeft de Surface Pro 3 vooral veel concurrentie van de Chromebooks. Daar zien we dus het tegenovergestelde, voor een tablet is de accuduur dus niet zo goed, maar voor een laptop juist wel. Aangezien deze tablet beschikt over laptop-hardware mogen we dus niet klagen en is het resultaat ook niet zo verrassend.

Benchmark: Windows 8: Powermark – Balanced

Ook in de Powermark-test is te zien dat Microsoft de accuduur heeft weten te verbeteren, daarbij moet ik ook opnieuw vermelden dat het scherm nu met 12 inch groter is dan het 10,6 inch scherm van zijn voorgangers. Een accuduur van 9 uur die Microsoft vermeldt is wel wat enthousiast, maar een uurtje of 6 à 7 moet je het zeker uit kunnen houden op een Surface Pro 3