Prestaties (games)

Op de vorige pagina hebben we kunnen zien dat de processor iets krachtiger is geworden, maar niet heel veel. Daarnaast zagen we dat er door de hogere schermresolutie meer gevraagd wordt van het systeem, wat resulteert in lagere scores, maar wel meer ruimte op het beeldscherm. Dat zullen we nu ook terugzien in de grafische testen.


Zoals je kan zien is de score net niet gehalveerd als we naar de Surface Pro 2 en 3 kijken. De resolutie van 2160 x 1440 pixels vraagt echt een heel stuk meer dan de 1920 x 1080 resolutie.


Als we de benchmark uitvoeren op dezelfde schermresolutie, dan zien we dat ze elkaar vrijwel niet ontlopen. De Surface Pro 2 is twee frames per seconde beter in deze benchmark. De Surface Pro 3 kan dit echter bereiken met een lager stroomverbruik. Als we deze test herhalen met een andere benchmark, zien we echter een andere uitslag.


Ook in 3DMark kunnen we een benchmark uitvoeren op dezelfde schermresolutie en hier komt naar voren dat de Surface Pro 3 grafisch net iets krachtiger is dan de Surface Pro 2. Eigenlijk komt het erop neer dat Intel heeft getracht om de nieuwe chips qua prestaties gelijk te houden, maar het energieverbruik te doen dalen. Doordat Microsoft vervolgens heeft besloten een hogere schermresolutie te gebruiken, scoort de Surface Pro 3 nu minder goed dan de Surface Pro 2 in de benchmarks, maar dat is wel een beetje een vertekend beeld.